PL17, Citroën staat er achter… (1959 – 1965)

Was de Dyna Z een echte doorbraak, de PL17 is toch meer een doorontwikkeling. Het middendeel van de Dyna carrosserie bleef behouden, de voor en achterkant werden drastisch gewijzigd. Een en ander verbeterde de practische bruikbaarheid behoorlijk.

PL17 L1 1959
Het model L4 kreeg naar voren openende voordeuren, wat natuurlijk veiliger is. Stoel en deurbekleding werd eenvoudiger en er kwamen knipperlichten onder de koplampen. Dit Nederlandse model behield de zijclignoteurs die de Franse modellen verloren. 

PL17 L4 1961
Het model L6 was nogal gewijzigd ten opzichte van haar voorganger, de L4: Bumpers met een brede groef, andere achterlichten, andere voorclignoteurs, koplampranden en eenvoudiger sierlijsten. De daklijn was verder doorgetrokken waardoor er meer hoofdruimte achterin kwam. Het reservewiel verhuisde van de kofferbak naar de motorruimte. Ook de motor werd aangepakt: van 851 naar 848cc maar ook van 42 naar 50 PK en van 50 naar 60 PK voor de “Tigre” motor.

 PL17B L6 1963
Een toevoeging aan het programma was de Break. Deze had een langere wielbasis en dus véél ruimte voor passagiers of goederen.

PL17B Break 1963 
Een cabriolet stond ook steeds op het programma. Deze volgde alle wijzigingen die de berline onderging.

 

PL17 cabriolet 1963